Materi Dongeng
Dongéng
Dongéng mangrupa salah sahiji golongan carita dina wangun prosa (lancaran). Nilik wandana jeung eusina dongéng
téh kaasup rékaan baheula. Ilaharna dongéng téh pikeun barudak. Patempatan anu
jadi latarna mindeng tétéla gambaran kaayan baheula, tokoh-tokohna henteu manusa wungkul, tapi ogé sasatoan, buta, atawa mahluk séjénna. Corak rékaan heubeul anu mindeng ngolah siloka
atawa alegori pikeun mungkus téma.
Wangenan
Dongéng nyaéta carita anu teu asup akal jeung teu kajadian, biasana osok
nyaritakeun kajadian-kajadian jaman baheula. Numutkeun kamus dongéng téh babad meunang ngaréka, babad karangan anu henteu
kajadian saenyana anu mohal jadina. Budi
Rahayu Tamsah nétélakeun yén dongéng mangrupa carita
rékaan anu méré kesan pamohalan tur ukuranana parondok. Dongéng mimiti gelar
dina wangun lisan, sumebar ti hiji jalma ka jalma liana, tur teu kapanggih saha
nu ngarangna. Lantaran sumebar dina wangun lisan, téks dongéng babari robah
atawa leungit. Robahna téks téh alatan aya anu dihaja jeung teu di haja.
Papasingan
Dongéng
Dumasar kana eusina dongéng
dibagi jadi 7 nyaéta :
1.
Dongéng sasatoan (Fabél)
Dongéng
Fabél nyaéta dongéng atawa carita rékaan anu eusina ngajarkeun moral atawa
atikan budi, ku kituna carita téh ngagambarkeun pasipatan, waték, jeung budi
manusa. Ilaharna dongéng sato (Fabél) nyaritakeun sasatoan anu paripolahna
dicaritakeun kawas manusa, upama
baé bisaeun nyarita ogé ngagunakeun akal jeung pikiran. Dongéng sato biasana watek palakuna geus dipola. Dina
kasusastraan Sunda, dongéng sato téh pohara lobana.
2.
Dongéng babad (Sagé)
Dongéng
Sagé nyaéta carita ngeunaan kapahlawanan, nu nyaritakeun kahirupan manusa di
masarakat jeung dina sajarahna. Sagé mangrupa carita peperangan di jaman
baheula, umumna nyaritakeun tokoh nu légendaris sarta panjang tur eusina
kapahlawanan, jalma sohor, atawa lalampahan nu pikaseurieun. Contona Prabu
Siliwangi, Dipati Ukur, Séh Abdul Muhyi,jrrd.
3.
Dongéng kahirupan Jalma
Biasa (Parabél)
Dongéng
Parabél nyaéta dongéng anu eusina nyaritakeun lalampahan hiji jalma anu
dianggap mahiwal ti batur. Caritana loba pikaseurieun tapi ngandung hiji
atikan. Conto anu pangsohorna dina sastra Sunda nyaéta dongéng-dongéng Si
Kabayan. Lian ti éta, aya ogé dongéng saduran tina sastra deungeun, upamana dongéng
Abu Nawas, Nasarudin, Si Congcorang,jjrd.
4.
Dongéng mité
Dongéng
Mité nyaéta dongéng anu nyaritakeun lalampahan hiji jalma anu dianggap aramat
ku masarakat. Umumna dongéng mite téh raket patalina jeung kepercayaan
masarakat kana alam gaib. Carita dina mite umumna ngalalakonkeun kajadian alam
dunya, manusa, jeung ayana maot. Aya ogé mite anu nyaritakeun ciri khas
sasatoan, wangun topografi, tanda-tanda alam, jsté. Mite di Indonésia dibagi
jadi dua golongan dumasar kana tempat asalna nyaéta, mite asli Indonésia jeung
mite nu asalna ti luar Indonésia, utamana ti nagara India, Arab jeung nagara-nagara sabudeureun Laut Tengah. Nu asalna ti luar
Indonésia, umumna geus robah nepi ka siga asli carita ti Indonésia, ku lantaran
kitu mite éta ngalaman prosés adaptasi. Mite nu asalna ti Indonésia umumna nyaritakeun
asal-muasal jagat raya, ayana tingkat déwa, jeung mimiti manusa manggihan
kadaharan saperti sangu, jagong,jsté. Contona Dongéng Déwi Sri, Dongéng Nyi Roro Kidul, Dongéng Munjung, Dongéng Maung Kajajadén, jeung Dongéng
Ngipri.
5.
Dongéng Pieunteungeun
Dongéng
Pieunteungeunnyaéta dongéng anu eusina mangrupa tauladan pikeun kahirupan
manusa. Contona Cikaracak Ninggang Batu Laun-laun jadi Legok.
6.
Dongéng Pamuk
Dongéng
Pamuk nyaéta dongéng anu nyaritakeun kagagahan atawa kasaktén hiji jalma tur
bisa aya patalina jeung tokoh atawa kajadian sajarah. Contoo carita pamuk di wewengkon
Sunda bisa ditingali dina carita ''Prabu
Siliwangi'', Prabu Siliwangi nyaéta tokoh anu kaitung sakral
di daérah Jawa Barat.
Sakumaha nu dipikawanoh, Prabu Siliwangi téh nyaéta hiji raja nu pernah
maréntah wewengkon Pasundan. Contona Weasan Aki Sayang Hawu.
a.
Conto Dongéng Pamuk
Sri
Baduga Maharaja (Ratu Jayadewata) ngawitan pamaréntahan jaman Pajajaran, anu
maréntah salila 39 taun(1482-1521). Dina mangsa ieu pisan Pakuan ngahontal
penclut perkembanganana. Dina prasasti Batutulis diwartakeun yén Sri Baduga
dinubarkeun dua kali, nyaéta anu kahiji sabot Jayadewata narima tahta Karajaan
Galuh ti bapana (Prabu Déwa Niskala) anu saterusna boga gelar Prabu Guru
Dewapranata. Anu kadua sabot manéhna narima tahta Karajaan Sunda ti mitohana,
Susuktunggal. Jeung kajadian ieu, manéhna jadi pangawasa Sunda-galuh sarta
dinubarkan déngé gelar Sri Baduga Maharaja Ratu Haji di karajaan Pakuan
Pajajaran Sri Sang Ratu Dewata.
7.
Dongéng sasakala (Légénda)
Dongéng
légénda nyaéta carita rayat anu dianggap (ku nu boga caritana) minangka hji
kajadian nu bener-bener kungsi aya. Lumangsungna éta kajadian dina waktu nu can
pati lila, sarta tempatna di lingkungan nu geus dipikawanoh ku urang
ayeuna.Dongéng sasakala mngrupa golongan carita anu geus turun tumurun, sumebar
sarta ku balaréa dianggap mibanda dasar kasajarahan atawa sakumna carita wandal
kitu anu geus jadi milik sagolongan masarakat. Palaku utama dina legenda jalma
biasa. Dongéng legenda biasana nyaritakeun asal-muasalna kajadian. Kajadian
hiji tempat, tutuwuhan,sato, atawa bara. Papasingan Legenda :
a.
Legenda
Agama nyaéta legenda jalma-jalam suci saperti para wali agama Legenda nu geus
dikumpulkeun di antarana: Syéh Siti Jenar di Muka Pengdilan Agama, Sunan
Geseng, Syéh Abdul
Muhyi, Ki Pandan Arang dari Tembayat,
- Legenda Alam gaib nyaéta carita-carita
pangalaman pribadi hiji jalma ngeunan mhluk-mahluk nu gaib.
- Legenda tokah jalma nyaéta carita
ngeunaan tokoh-tokoh jalma nu dianggap kungsi aya kajadianana.
- Legenda
tempat atawa legenda
wewengkon nyaéta carita anu aya patalina jeung hiji tempat, ngaran
wewengkon sarta wangun topografi, upamana ayana gunung, pasir-pasir, jurang, jsb. Contona saperti Sasakala Situ Bagendit, Sasakala Situ
Patenggang, Sasakala Maribaya.
Sedengkeun dumasar kana
palakuna dongéng téh kabagi jadi lima nyaéta dongéng fabél, dongéng legénda,
dongéng sagé, dongéng parabél, Dongéng
mité
Unsur-unsur
pangwangun dongéng
- Téma,
tema nyaéta ide, maksud atawa tujuan anu hayang dihontal ku pangarang dina
hiji carita dongéng, anu baris kapanggih ku pamaca atawa pangreungeu
sabada maca atawa ngadéngékeun dongéng.
- Galur (plot)
osok disebut ogé jalan carita atawa runtuyan carita, kajadian anu
sambung-sinambung pikeun ngawangun jadi hiji lanjeureun carita. Galur
dihartikeun runtuyan jeung patalina kajadian anu dicaritakeun ku pangarang
ti mimti nepi ka pungkasan jalan carita. Galur bisa dibagi jadi tilu rupa
nyaéta galur merélé, galur mabok tengah, jeung galur campuran.
- Tokoh carita
atawa palaku nyaéta jalma atawa pihak anu ngalalakon dina hiji
carita.
- Latar (setting),
nyaéta waktu jeung tempat kajadian hiji carita dongéng
- Amanat,
nyaéta pesen pangarang nu hayang ditepikeun ka pamaca. Umumna amanat dina
dongéng mah tara nembrak, tapi karasa sanggeus réngsé maca atawa
ngadéngékeun hiji carita nu sagemblengna
Ciri-ciri
Dongéng
- Caritana pondok, lanjeuran carita dina dongéng
biasana basajan jeung pondok. Ari nu jadi alesanana nyaéta carita dongéng
osok didongéngkeun ka barudak, nu tangtuna waé kamampuh nangkep basa jeung
caritana kawatesanan.
- Aya bagian anu pamohalan.
- Asup kana wangun lancaran jeung ugeran.
- Anonim atawa teu kapaluruh saha nu ngarangna.
- Mibanda fungsi jeung kagungan salaku alat
pikeun atikan, hiburan, protés sosial, atawa kahayang nu di sidem. Sanajan
dongéng ditepkeuna sacara malibir tapi miboga atikan anu utama ngeunaan
kaluhungan budi jeung pieunteungeun.
- Sipatna pralogis, nyaéta mibanda logika anu
béda jeung logika umum.
- Sipatna tradisional, nyaéta sumebarna
turun-tumurun.
- Pola ngadongéng sok angger
Sajarah
Kamekaran jeung Sumebarna Dongéng
Gelarna
satra lisan di tatar
Sunda kira-kira dina jaman buhun anu dicirian ku ayana pangaruh Hindu. Dina ieu jaman, sastra anu aya teu
kapanggih ngaran pangarangna (anonim) kayaning carita-carita pantun, carita-carita
mithologia, pabél-pabél, jangjawokan, asihan,
jampé-jampé, kawih, jsté. Tétéla pisan satra lisan leuwih ti
heula ayana ti batan sastra tulis. Sastra tulis aya saba’da urang Sunda wawuh
kana tradisi tulis. Ku sabab téknologi ayeuna
beuki maju, nyaéta ku ayana pecitakan, loba dongéng anu dimuat dina majalah jeung surat
kabar. Lian ti éta ogé, aya anu dikumpulkeun jadi buku, di antarana: Dongéng
disalin kana tulisan, sanggeus téknologi ngambah kana kasustraan sunda,
loba dongéng anu dibukukeun di antarana :
- Carita Rayat Sunan Gunung Jati ku Yuliadi
Soekardi jeung U.Syahbudin.
- Carita Rayat Asal Mula Kasultanan Cirebon ku A.Setiawan jeung U.Syahbudin.
- Babad Tanah Sunda Babad Cirebon ku P.S. Sulendraningrat.
- Dongéng-dongéng Sunda, karangan D.K.Ardiwinata, terbit taun 1910.
- Salawé dongéng-dongéng Sunda jeung pariboga, karangan C.N. Pleyte, duanana terbit taun
1991.
- Warnasari Sunda I, karangan J.Kats, terbit taun 1991.
- Dongéng-dongéng Sunda II,
karangan R.H. Muhammad Musa (saduran), terbit
taun 1912.[20]
- Dongéng-dongéng Sunda II,
karangan Mas
Saleh jeung Ardiwinata, terbit taun 1920.
- Sakadang
Peucang, karangan
Sakadadibrata, terbit taun 1931.
- Dongéng-dongéng Sasakala II,
karangan Sakadibrata, terbit taun 1959.
- Abu
Nawas, karangan Mawarun (sadarun), terbit taun 1980.
- Ganjaran Kanu Sabar, karangan M.O.Kusman, terbit taun 1980.
- Beregejed (dongéng pikaseurieun), karangan Taufik Faturrahman, terbit taun 1982.
Dongéng dirobah jadi
wawacan, salain ditulis dongéng anu mimitina ngagunakeun basa lancaran bisa
dirobah jadi wangun pupuh, nyaéta
jadi wawacan.
Pungsi
Dongéng
Kalungguhan
dongéng kacida pentingna pikeun masarakat anu masih kénéh nyekel pageuh
tradisi.[19] Dongéng
henteu bisa di pisahkeun tina upacara ritual manusa nurutkeun kapercayaan.
Pungsi dongéng ti jaman ka jaman robah. Dina jaman masarakat buhun, dongéng téh
henteu bisa dipisahkeun tina asal-usul upacara-upacara ritual manusa nurutkeun
kapercayaan. Dongéng sok dihartikeun alat pikeun ngabobodo budak céngéng. Tapi
mun seug dipaluruh leuwih jero, kalungguhan dongéng téh lain wates keur
ngabobodo budak céngng hungkul, tapi mibanda tujuan séjén lamun ditétélakeun di
handap:
- Ngarah anak incu urang nyaho kana turunan.
- Ngarah anak incu urang nyaho kana pancakaki.
- Ngarah anak incu urang nyaho kana asal
muasalna tempat.
- Ngarah anak incu urang nyaho kaayaan lemburna
boh kaayaan alamna boh kaayaan tali
parantina.
- Ngarah anak incu urang manggih luang tina
pangawéan karuhun pikeun bekel hirupna.
- Ngarah pagawéan beurat karasa leuwih hampang.
Dumasar kana hasil
panalungtikan anu dilakukeun ku Bambang Sudarmoyo dina taun 1975 tétéla yén
dongéng mampuh ngaronjatkeun Itelegence Question (I.Q) budak.
Budak kakeunaan ku Virus n Ach (need for Achievement) nyaéta
virus nu ngamotipasin budak sangkan miboga cara mikir jeung paripolah anu
leuwih épisién pikeun ngahontal hasil nu leuwih alus ti saméméhna tur salawasna
bisa ngahontal préstasi kalayan optimal. Panalungtikan séjén nu ngébréhkeun yén
dongéng bisa méré kani'matan, kasugemaan batin jeung ngaronjatkeun kacerdasan
pikeun nu macana.[19] Éta hal
dibuktikeun ku panalungtikan di Amérika, anu
nétélakeun yén barudak turunan Asia di Amérika leuwih cerdas ti batan barudak
turunan urang Amérika, sabab warga Asia nu cicing di Amérika teu ninggalkeun
tradisi karuhunna, utamana macakeun dongéng-dongéng ngeunaan karuhun ka
budakna.
0 Response to "Materi Dongeng"
Posting Komentar